بازی Split Fiction عنوانی اکشن-ماجراجویی از جانب سازندگان It Takes Two یعنی Hazelight Studios است که توسط الکترونیک آرتز منتشر میشود. این اثر بهصورت انحصاری برای حالت کو-آپ (دو نفره) طراحی شده و بار دیگر عاشقان این سبک را دور هم جمع میکند. جوزف فارس مانند اثر قبلی خود خبر از تجربهای سرگرم کننده همراه با لحظاتی خیره کننده داده و با توجه به سابقه خودش استودیو کسب جایزه بهترین بازی سال توسط ایت تیکس تو، میتوانیم امیدواری بسیاری به جدیدترین ساخته جوزف فارس داشته باشیم.
داستان و مکانیسم گیمپلی
اسپلیت فیکشن داستان دو نویسنده به نامهای زویی و مئو را روایت میکند که به ترتیب نویسنده داستانهای علمی-تخیلی و فانتزی هستند. این دو نویسنده در جریان یک آزمایش علمی که با هدف سرقت ایدههای خلاقانه طراحی شده، به دنیای داستانهای خود گرفتار میشوند. اکنون، آنها باید با همکاری یکدیگر از این دنیای مجازی فرار کنند و از سرقت آثارشان جلوگیری نمایند. روایت بازی بهصورت تقسیم صفحهای ارائه میشود که هر بازیکن کنترل یکی از این دو شخصیت را بر عهده میگیرد.
این سبک روایت به بازیکنان اجازه میدهد تا همزمان با داستان پیش بروند و تعاملات بین شخصیتها را بهصورت همزمان تجربه کنند. بازی Split Fiction در سبک اکشن و ماجراجویی همراه با زاویه دید سوم شخص دنبال میشود که روی مکانیکهای پلتفرمر و حل معما تمرکز دارد. هر مرحله دارای مکانیکهای منحصر به فرد خود است که ممکن است در مراحل بعدی تکرار نشوند. برای مثال، در یک مرحله، بازیکنان ممکن است اژدهاها را کنترل کنند، در حالی که در مرحلهای دیگر با شمشیرهای لیزری مبارزه کنند.
نگاهی به طراحی مراحل و گرافیک بازی
تواناییهای زویی و مئو در هر مرحله متفاوت است و برای پیشرفت در بازی، آنها باید با استفاده از تواناییهای یکدیگر همکاری کنند. این همکاری مستلزم هماهنگی دقیق و برنامهریزی استراتژیک بین بازیکنان است تا بتوانند بر چالشها و موانع موجود غلبه کنند. محیطهای بازی اسپلیت فیکش ترکیبی از عناصر علمی-تخیلی و فانتزی هستند که بهصورت پویا و دینامیک تغییر میکنند. بازیکنان ممکن است در یک لحظه در دنیای فانتزی با موجودات افسانهای روبرو شوند و در لحظه بعد به دنیای علمی-تخیلی با فناوری پیشرفته منتقل شوند.
این تغییرات مداوم، تجربهای منحصربهفرد و هیجانانگیز را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. گرافیک با استفاده از موتور آنریل انجین ۵ توسعه یافته است که جزئیات بالا و نورپردازی واقعگرایانه را ارائه میدهد. هر محیط با دقت طراحی شده تا بازیکنان احساس کنند در دنیایی زنده و پویا قرار دارند که به طور مداوم در حال تغییر است. همانند آثار قبلی استودیو مانند، بازی Split Fiction بهصورت تماماً کو-آپ طراحی شده است. این بدان معناست که برای تجربه بازی، حضور دو بازیکن ضروری است که میتوانند به صورت محلی یا آنلاین با یکدیگر همکاری کنند.
حالت کو-آپ بازی بر همکاری و هماهنگی بین بازیکنان تأکید دارد و هر تصمیم و حرکت میتواند بر نتیجه بازی تأثیرگذار باشد. برای تسهیل در تجربه کو-آپ، بازی از سیستم Friend’s Pass بهره میبرد که به یکی از بازیکنان اجازه میدهد تا دوست خود را برای بازی دعوت کند، حتی اگر او نسخه بازی را نداشته باشد. این ویژگی دسترسی به بازی را آسانتر کرده و امکان تجربه مشترک را برای تعداد بیشتری از بازیکنان فراهم میکند.
نگاهی به موسیقی و صداگذاری اسپلیت فیکش
موسیقی و صداگذاری در بازی Split Fiction نقش مهمی در ایجاد جو و فضای بازی دارند. هر مرحله با موسیقی متن متناسب با تم آن طراحی شده است که به احساسات و تنشهای موجود در بازی عمق میبخشد. صداگذاری شخصیتها نیز با دقت انجام شده تا تعاملات بین آنها طبیعی و باورپذیر به نظر برسد. استفاده از افکتهای صوتی در محیطهای مختلف بازی نیز به واقعگرایی و غرق شدن بیشتر بازیکنان در دنیای بازی کمک میکند. این جزئیات صوتی به تقویت تجربه کلی بازی و افزایش لذت و هیجان آن میانجامد.